Ana Belirtiler

*Hafif Depresif Dönem

*En az 2 Yıl Kronik Seyir

Siklotimik Bozukluk

"Hafif Hipomani ve Depresyon Döngüleri"

Siklotimik Bozukluk Nedir?

Siklotimik Bozukluk Tanımı

Bazı insanlarda Bipolar Bozuklukta görülen duygudurumu savrulmalarından daha az şiddetli dairesel duygu durumu değişiklikleri olduğu bilinmektedir. Eskiden bunlar siklotimik mizaç (ya da kişilik) olarak adlandırılıyordu. Bu tip belirtiler en az 2 yıldır sürmekteyse kişiye siklotimik bozuluk tanısı konabilir. Bipolar I bozuklukta görülen belirgin bozulmalar, uç belirtiler ve psikotik belirtiler siklotimik bozuklukta görülmez.

Siklotimik Bozukluk Belirtileri

Siklotimik bozukluğun depresif evresinde kişinin duygudurumu hüzünlüdür ve tipik etkinlikler ya da özel durumlara karşı ilgisini ya da bunlardan aldığı zevki belirgin bir şekilde yitirmiştir. Ayrıca, kişide enerji eksikliği, yetersizlik duyguları, sosyal çekilme ve kötümser, düşünceli bir tutum görülebilir. Siklotiminin hipomanşk evresindeki belirtiler temellde distimi belirtilerinin tam tersidir. Bozukluğun bu evresinde kişi artan fiziksel ve zihinsel enerji nedeniyle özellikle yaratıcı ve üretken bir hal alabilir. Dönemler arasında siklotimi sergileyen kişinin görece uyumlu davrandığı kayda değer anlar olabilir. Siklotimik bozukluk tanısı için hipomanik ve depresif belirtilerin görüldüğü çok sayıda periyot 2 yıllık dönem içerisinde yaşanıyor olmalıdır. Siklotimik bozuklukta işlevsel bozulmalar bipolar bozukluktaki kadar şiddetli değildir. Siklotimi görülen kişilerde tam gelişmiş Bipolar 1 ya da 2 bozukluğu görülme riski yüksek olduğu için bu bozukluk tanısı alan bireylerin bir an evvel tedavi yardımı alması gerekir. Psikoterapi yardımları mümkün olduğu kadar zaman geçirmeden yapılmalı ve bu konuda uzman kişilerden destek alınması gerekir. Psikodinamik terapi ve bilişsel davranışçı terapilerin yanında sosyoterapi, toplumsal cinsiyet duyarlıklı terapiler, EMDR terapileri eklektik bir biçimde siklotimik bozukluğu olan bireyin tedavisinde bir uzman hassasiyetinde kullanılmalıdır. (Kring, Ann M., et al. Abnormal Psychology. John Wiley & Sons, 2015)

Siklotimik Bozukluk

Siklotimik Bozukluk Tanısı ve DSM-V (Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve İstatistiksel El Kitabı)

Tanı Kriterleri

*En az 2 yıl için (Çocuklar ve ergenler için bu süre 1 yıl)

*Hipomanik belirtilerle devam eden sayısız hipomanik dönem, bu belirtiler bir hipomanik dönem kriterini tam olarak karşılamaz.

*Depresif belirtilerle devam eden sayısız depresif dönem, bu belirtiler bir depresif dönem kriterini tam olarak karşılamaz.

*Semptomların görülmedi 2 aydan fazla bir dönem olmamıştır. Bir majör depresif, manik ya da hipomanik dönem yaşanmamıştır.

*Belirtiler, belirgin bir sıkıntıya ya da işlevsel bozulmalara neden olur.