Ana Belirtiler

*İştahta Değişme

*Uykularda Dengesizlik

Adet-Regl Öncesi Disforik Bozukluk

"Duygusal Karmaşa, Huzursuzluk ve Yoğun Anksiyete"

Adet Öncesi Disforik Bozukluk (Premenstrüal) Nedir?

Adet Öncesi Disforik Bozukluk Tanımı

Premenstrüel Disforik Bozukluk kadınların adet-regl dönemleri boyunca yaşadıkları ciddi bir duygudurum bozukluğudur. Regl dönemi sırasında duygusal, davranışsal ve fiziksel birçok değişiklikle süregiden bir bozukluktur. Regl dönemi süresince görülen normal veya standart olarak görülen değişikliklerden sapan ya da aşırılaşan değişiklerin bireylerin bünyelerinde ve sosyal ilişkilerinde bozulmalara yol açmasıyla örüntülü bir rahatsızlık olan premenstrüel disforik bozukluk anksiyete bozukluklarıyla eşlik edebilir. Duygusal anlamda gerginlik ve kolay öfkelenme çok sık rastlanan belirtilerdir. Odaklanma güçlüğü ve gündelik işlerde unutkanlık da sık sık rastlanır.

Adet Öncesi Disforik Bozukluk Belirtileri

Premenstrüel Disforik Bozukluk regl döneminin öncesinde 1 hafta ve başlaması ile de birkaç gün devam eder. Diğer haftalar semptomlar hafiflemeye başlar. Bu dönem boyunca huzursuzluk, anksiyete, ilgi kaybı ve depresif duygudurum, çok fazla uyuma ya çok az uyuma ve aşırı yeme belirtileri yaygın görülen semptomlardır. Sosyal, mesleki ve ailevi işlevsellik konusunda problemler yaşayabilir daha da farklı ruhsal bozukluk eştanılarıyla beraber premenstrüel disforik bozukluk şiddetlenebilir ve sizi sıkıntıya sokabilir. Tedavi için mutlaka psikoterapi desteği alınmalı ve sosyal işlevselliğin ve kişiler arası ilişkilerin değerlendirmesi uzman bir bakış açısıyla yapılmalıdır. Ayırıcı tanılar olarak Distimik Bozukluk, Majör Depresif Bozukluk ve diğer Duygudurum Bozuklukları düşünülebilir. (Kring, Ann M., et al. Abnormal Psychology. John Wiley & Sons, 2015)

Premenstrüel Disforik Bozukluk

Premenstrüel Disforik Bozukluk (PMS) Bozukluk Tanısı ve DSM-V (Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve İstatistiksel El Kitabı)

Tanı Kriterleri

Geçen 1 yıl boyunca adet döngülerinin çoğunda adetlerden önceki hafta B ve C kategorisinde en az 5 belirti bulunur,adetin başlaması ile birkaç gün devam eder, adetten sonraki hafta belirtiler azalır.

B. En az 1 belirti:

*Duygusal oynamalar

*Huzursuzluk

*Çökkün duygudurumu, umutsuzluk ya da kendini aşağılayan düşünceler

*Kaygı

C. En az 1 belirti:

*Her zamanki aktivitelere azalan ilgi

*Odaklanma güçlüğü

*Enerji eksikliği

*İştahta değişme, aşırı yeme ya da bazı yiyeceklere aşırı istem duyma (aşerme)

*Çok fazla ya da çok az uyuma

*Bunalmış ya da kontrol dışı olmanın öznel duyumu

*Fiziksel belirtiler örneğin, göğüslerde duyarlılık ya da şişlik, eklemlerde ya da kaslarda ağrı, şişkinlik, ya da ağırlıkta artma.

Belirtiler önemli derecede strese ve işlev bozukluğuna yol açabilir.

Belirtiler başka bir duygudurum ya da anksiyete bozukluklarında ya da kişilik bozukluklarında görülmez.

Günlük olası durumları ve belirtileri iki döngü boyunca teyit edilir.

Doğum kontrol hapları alınmadığında belirtiler bulunmaktadır.

Premenstrüel Disforik Bozukluk