Panik Atak ve Panik Bozukluk Hayatınızı Karartmasın

Panik atak bir anda ortaya çıkarak insanı zor durumda hatta dehşet halinde bırakan korku nöbetlerine ve sıkıntılara verilen isimdir. Panik bozukluk ise panik atakların tekrar etmesi, panik ataklar arasında geçen zaman atak yaşayacağına dair kaygı hissetme sürecinde oluşur. Panik atak ve panik bozukluk kişinin farkındalığa sahip olsa bile önüne geçemediği rahatsızlıklar arasında yer almaktadır. Psikoterapi ve ilaç tedavisi ile kontrol altına alınabilen bu rahatsızlık pek çok insanın yaşam kalitesini azaltmaktadır.

Panik Atak Oluşumu Hakkında Merak Edilenler

Kişi panik atak başlangıcında daha hızlı nefes alıp vermeye başlar. Nefes darlığı ya da boğulma hissi ile birlikte gelen göğüs ağrısı kişinin kalp krizi geçirdiğini ya da öldüğünü düşünmesine neden olabilir. Bu esnada kalp atışları hızlanır, kan basıncı artar. Deriye daha az kan pompalandığı için uyuşma ve karıncalanma hissi ortaya çıkar. Bu hisle birlikte kişi felç geçirdiğini düşünmeye başlayabilir. Kan akışının hızlanması ile birlikte kanda bulunan oksijen oranında da artış meydana gelir. Bu artış beyindeki kan dolaşımını da etkilediğinden dolayı kişi daha tuhaf ve farklı hisseder. Bu his kontrol kaybının olacağını düşündürerek daha fazla korku oluşmasına neden olur.

İradenin karşı koyamadığı, insanın farkındalığa sahip olsa da önüne geçemediği bir rahatsızlık olan panik bozukluk pek çok farklı nedenden ortaya çıkabilir. Aşırı stres oluşturan tüm durumlar, kötü beslenme alışkanlıkları, alerji sorunları ya da antidepresan ilaç kullanımı ile aniden bırakılan sakinleştirici etkili ilaçlar bu rahatsızlığın ortaya çıkmasına neden olabilir.

Panik Bozukluk Kimlerde Görülür?

Bu rahatsızlık genellikle 20’li yaşlarda ortaya çıkar. Kadınlarda ortaya çıkma oranı erkeklere oranla iki kat fazladır. Her 100 kişinin 3 ila 4’ü panik bozukluk hastası olabilir. Oldukça yaygın olan bu hastalık farklı fobilerin gelişmesine neden olabilir. Bu nedenle de hastalar doğrudan panik bozukluktan şüphelenmedikleri için kendilerini yanlış yönlendirebilirler. Karanlık bir ortamda panik atak geçiren birisi bunun nedeninin karanlık olduğu yanılgısına kapılarak karanlık ortamlardan uzak durarak kendini iyi hissetmeye çalışır. Ancak doktor kontrolünde uygulanan tedaviler ile panik bozukluk ortadan kaldırılabilir.

Nasıl Tedavi Edilir?

Panik bozukluk ilaçlarla tedavi edilebilen bir psikolojik rahatsızlıktır. Psikoterapi ile birlikte ilaç kullanımı ile kontrol altına alınabilen bu rahatsızlık için kognitif-davranışçı terapiler psikoloji bilim tarafından önerilmektedir. Kişiler psikoterapi ve ilaç tedavisi ile panik bozukluktan kurtulsalar bile rahatsızlık tekrarlayabilir. Tekrarlamanın olmaması için psikoterapi belirli aralıklarla devam ettirilmeli ve kişinin durumu kontrol altında tutulmalıdır.

Panik Atak ile ilgili daha detaylı ve DSM-V duyarlılığında hazırlanmış videomuzu izlemek isterseniz buraya tıklayın.

Panik Atak Nedir?