Obsesif Kompulsif Bozukluk Hakkında Merak Edilenler

İnsanlar için endişe ve evham gibi duygular çok yabancı değildir. Bu duygularla başa çıkmak ise pek çok insan için kolaydır. Endişe, evham, sıkıntı gibi duygular günlük hayatta pek çok farklı olay sebebiyle yaşanabilir. Ancak endişe, evham gibi takıntılı düşünceler kişinin günlük hayatını etkilemeye başladığı zaman çeşitli sorunlar ortaya çıkmaya başlar. Kişinin aktiviteleri kısıtlandığında ya da sosyal ilişkileri zedelendiğinde sahip olduğu bu anksiyete bozukluğu obsesif kompulsif bozukluk olarak adlandırılır. Kısaca OKB olarak da bilinen bu rahatsızlık oldukça sık görülür. OKB tedavisinde ilaç tedavisi ya da psikoterapi oldukça etkili sonuçlar alınmasını sağlar.

Obsesif Kompulsif Bozukluk Belirtileri Nelerdir?

Obsesif kompulsif bozukluk için bilinen en yaygın belirtiler iki ana başlıkta incelenir. Obsesyon ve kompülsiyon olarak ikiye ayrılan belirtiler birlikte görülür. Kompülsiyon belirtileri obsesyon belirtilerine bağlı olarak gelişir.

Obsesyon Belirtileri: Genel olarak bir korku hali ile ortaya çıkan bu belirtiler arasında hastalıktan, hata yapmaktan, rezil olmaktan ve çevreye zarar vermekten korkma gibi belirtiler vardır. Aşırıya kaçan düzen ve simetri isteği, sürekli devam eden şüphe hali de obsesyon belirtileri arasında yer almaktadır.

Kompülsiyon Belirtileri: Belirli sayıda tekrarlayan hareketler yapmak, bir işle uğraşırken sayı saymak, ütü ya da ocak gibi eşyaları sürekli kontrol etmek, yaptığı her işi belirli bir sayıda yapmak, belirli kelime, cümle ya da duaları tekrar etmek kompülsiyon belirtileri arasında yer alır.

Obsesif Kompulsif Bozukluk Nasıl Tedavi Edilir?

Obsesif kompulsif bozukluk kişinin yaşam kalitesini olumsuz etkileyen rahatsızlıklardan birisidir. Sosyal ilişkilerin zedelenmesi, kariyer ya da eğitim hayatında gerileme, aile düzeninin bozulması gibi sonuçları olan obsesif kompulsif bozukluk için mutlaka psikoloji biliminden destek almak gerekir. Uzman bir psikolog ya da psikiyatrist ile görüşülerek tedavi süreci belirlenir. Gerekli durumlarda serotonin geri alım engelleyiciler grubunda bulunan ilaçlar ile tedavi uygulanır. İlaç tedavisi ile birlikte psikoterapi de iyileşme süreci açısından çok önemlidir. Tedavinin yaklaşık olarak iki yıl sürdürülmesi tavsiye edilir. Psikoterapi tedavilerinde genellikle bilişsel-davranışçı tedaviler uygulanır. Tedavi sürecinde obsesif kompulsif bozukluk sahibi olan kişilerin çevresi de yapıcı davranarak sürecin daha kolay ilerlemesini sağlar.

Obsesif Kompulsif Bozukluk Hakkında Daha Detaylı Bilgi için Buraya Tıklayın.

Obsesif Kompulsif Bozukluk