Bipolar Bozukluk Nedir?

Bipolar bozukluk manik depresyon ya da manik depresif bozukluk olarak da bilinmektedir. İnsanın yaşam kalitesine, sosyal hayatına ve gelecek planlarına zarar veren bu rahatsızlık oldukça ciddi boyutlardadır. Mutlaka psikoterapi ile birlikte uzman doktor tarafından önerilen tedavi yöntemleri ile tedavi edilmelidir.

Bipolar Bozukluk Belirtileri Nelerdir?

Bu rahatsızlığa sahip olan kişilerde ruh halinde değişimler meydana gelir. İki farklı dönem olarak adlandırılan bu dönemlerden birisini adı “Manik Dönem” diğerinin adı ise “Depresif Dönem” olarak ifade edilir. Manik dönemde olan kişiler çok enerjik, agresif, sinirlilik gibi duygu değişimleri yaşarlar. Bu dönemdeki kişiler aşırı hareketli ve konuşkandırlar. Agresif davranışların yanı sıra aşırı alışveriş yapmak gibi belirtiler de bu dönemde ortaya çıkar. Manik dönem kişinin daha enerjik ve keyifli olmasından dolayı kişi tarafından “iyi” olarak algılanır. Bu dönemde kişiler çoğunlukla tedaviyi kabul etmezler ve bu durumun kendileri i.in iyi olduğunu düşünürler. Manik dönemde kişi umursamaz ve riskli davranışlar sergileyebilirken ani kararlar vererek uzun vadede sorun yaşayacakları olaylara zemin hazırlayabilirler. Bipolar bozukluğunun bir diğer dönemi olan depresif dönemde ise kişi manik dönemin tam aksi bir ruh hali içerisinde olur. Bu dönemde uyku ve enerji kaybı ortaya çıkar. Bipolar bozukluk sahibi olan kişiler depresif dönemlerinde intihara meyilli olurlar.

Bipolar Bozukluk Kimlerde Görülür?

Bu rahatsızlık genellikle 15 ila 24 yaş aralığında görülmektedir ve yaşam boyu sürer. Genellikle 20’li yaşların başında ortaya çıkan rahatsızlık nadiren olsa da çocuk ve yaşlılarda da ortaya çıkabilir. Bipolar bozukluk genetik yatkınlığı olan bir rahatsızlıktır. Birinci derece akrabalarında bipolar bozukluk görülen kişilerde hastalığın görülme oranı %8 gibi bir rakam olurken aile geçmişinde bu hastalık olamayan kişilerde bu oran %2’dir. Tek yumurta ikizleri için ise oranlar daha yüksektir. Bipolar bozukluk sahibi olan tek yumurta ikizlerinin diğerinin bu rahatsızlığa yakalanma oranı %45 ila 60 arasında değişmektedir.

Bipolar Bozukluk Nasıl Tedavi Edilir?

Bipolar bozukluk akut ve koruyucu tedavi olarak iki adımlıdır. Bipolar bozukluk ömür boyu süren bir rahatsızlık olduğundan dolayı koruyucu tedavi mutlaka gereklidir. Akut tedavi hastalığın belirtilerini azaltmak, koruyucu tedavi ise hastalığın belirtilerinin tekrarlamasını engellemek içindir. Akut tedavi hastanede yapılırken koruyucu tedavi de böyle bir zorunluluk yoktur. Bu süreçlerde ilaç ve elektrokonvulsif tedavi yöntemleri uygulanabilir. Psikoterapi ile birlikte yürütülen tedavilere gerekli önem verilirse kişi hastalığın belirtileri ciddi şekilde ortaya çıkmadan yaşamını devam ettirebilir.

Bipolar Bozukluk ile ilgili daha detaylı ve DSM-V duyarlılığında hazırlanmış videomuzu izlemek isterseniz buraya tıklayın.

Bipolar Bozukluk Nedir?