Ana Belirtiler

*Tekrarlayan Ölüm ya da İntihar Düşünceleri

*İştahta Azalma ya da Artış

Majör Depresyon Bozukluğu

"Değersizlik Hisleri, Enerji Kaybı ve İntihar Düşünceleri"

Majör Depresif Bozukluk Nedir?

Majör Depresif Bozukluğun (MDB) Tanımı

Majör depresif bozukluk dönemsel bir bozukluktur çünkü belirtiler, belirli bir dönem görülür daha sonra görülmez. Dönemlerin zamana yayılma eğiliminde olmasına karşın tedavi edilmeyen dönemler 5 ay ya da daha uzun sürebilir. Bu insanların küçük bir yüzdesinde depresyon kronik olabilir. Majör depresif dönemler tekrarlama eğilimindedir. Majör depresyon dönemi yaşamış insanların %60’ı hayatları boyunca birden fazla dönemsel olarak bu hastalığı deneyimlediklerini aktarmışlardır. Ayrıca majör depresyon bozukluğu tanısı için kişinin hiç manik, hipomanik ya da karışık dönem yaşamamış olması gerekir. Enönemli belirti ise kesintisiz 2 hafta boyunca hemen her gün günün büyük bir bölümünde depresif duygudurumları ya da zevkli etkinliklere ilginin yitirilmiş olmasıdır.

Majör Depresif Bozukluk Belirtileri

Majör Depresif Bozukluğun (MDB) DSM-V açısından tanımlanması için en az 2 haftalık süre içerisinde 5 ana belirtinin bulunması gerekmektedir. Bu belirtiler arasında depresif duygudurumu ya da eskiden ilgi duyulan etkinliklere ve olaylara ilgi ve zevk kaybı bulunmalıdır. Ek olarak, uykuda, iştahta, odaklanmada ya da karar almada değişiklikler, değersiz ve suçlu hissetme ya da psikomotor yavaşlamalar ya da yerinde duramama belirtileri bulunur. Belirtilere değersizlik, suçluluk duyguları ve intihar düşünceleri eşlik eder. Majör depresif bozukluk hastalıklarının yüksek oranda anksiyete bozukluklarıyla da ilgili bir rahatsızlık yaşadığı bilinir. Depresyon ve Anksiyete Bozuklukları hem birbirini tetikler hem de birbirlerinin çözüme kavuşmasını zorlaştırır. Tedavi için kesinlikle majör depresyon bozukluğu olan hastaların psikoterapi yardımı alması gerekir. Bilişsel davranışçı terapilerin yaygın olarak kullanıldığı bir hastalık da olsa majör depresyon bozukluğu, sosyoterapi ve psikodinamik terapiyle bireyin sosyal hayatını etkileyen, belirleyen ve baskılayan dinamikleri analiz etmek bireyin tedavisi açısından çok faydalı olacaktır. (Kring, Ann M., et al. Abnormal Psychology. John Wiley & Sons, 2015)

Majör Depresif Bozukluk

Majör Depresif Bozukluk Tanısı ve DSM-V (Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve İstatistiksel El Kitabı)

Tanı Kriterleri

*Üzüntülü duygu durumu ya da her zamanki etkinliklerle alakalı zevk kaybı bunlarla beraber aşağıdakilerden en az 5 belirti:

*Çok fazla ya da çok az uyuma

*Psikomotor yavaşlama ya da yerinde duramama

*Yüzde 5 ten fazla ağırlık kaybı ya da artışı

*Enerji kaybı

*Değersiz ya da aşırı suçlu hissetme

*Odaklanma, karar alma ya da düşünme güçlüğü

*Yineleyen ölüm ya da intihar düşünceleri

*Belirtiler 2 hafta boyunca günün büyük bölümünde her gün.

*Belirtiler önemli bir kayba gösterilen normal tepkiden farklıdır ve şiddetlidir.

Majör Depresif Bozukluk