Ana Belirtiler

*Belirti İle İlgili Aşırı Düşünce ve Endişe

*En Az 6 Ay Devam Etmeli

Bedensel Belirti Bozukluğu

"Aşırı Kaygı, Bedensel Belirtiye Orantısız Zaman ve Enerji Harcama"

Bedensel Belirti Bozukluğu Nedir?

Bedensel Belirti Bozukluğu Tanım

Bedensel Belirti Bozukluğu fiziksel belirtilerle ya da sağlıkla ilgili aşırı uğraş olarak tanımlanır. Bedensel Belirti Bozukluğunun içinde bulunduğu bozukluklar fiziksel sebebi olmayan, fiziksel belirtilerle açıklanmaktaydı ve hepsi bedensel duyumları içeren “somatoform” bozukluklar olarak isimlendirilmişti. DSM-V’te ise bu bozukluklar üçe ayrılarak Bedensel Belirti Bozukluğu, Hastalık Kaygısı Bozukluğu ve Konversiyon Bozukluğu oldu. Bedensel Belirti Bozukluğu bedensel belirti ya da belirtilerle ilgili ciddi bir stresi ya da enerji harcanmasını kapsamalıdır. Bedensel Belirti Bozukluğu ve ilişkili bozukluklara sahip olan kişiler sık sık büyük harcamalara sebep olabilen tıbbi tedavi alma girişiminde bulunma eğilimindedirler. Genellikle farklı birçok hekime başvurup birçok farklı ilaç kullanmayı deneyimlerler. Bedensel Belirti Bozukluğu olan bireyler tıbbi merkezleri en çok ziyaret kişiler olmalarına rağmen genellikle tıbbi merkezlerle ilgili memnuniyetleri yoktur. Birçoğuna tıbbi bir açıklama ya da tedavi verilememektedir.

Bedensel Belirti Bozukluğunun 3 Temel Belirtisi

1. Bir ya da daha fazla bedensel belirti, günlük yaşamı ciddi şekilde aksaklığa uğratmakta ya da kişi için rahatsızlık verici olmaktadır.

2. Aşırı kaygı, endişe; zamanını ve enerjisini bedensel endişe için harcama vardır.

3. En az 6 aydır bu durumun devam ediyor olması gerekir.

Bedensel belirtiler herhangi bir çatışmadan ya da stresli bir durumdan sonra başlayabilir ya da yoğunlaşabilir. Dışarıdan bakan biri için bu kişiler bedensel belirtilerini, istenmeyen bazı aktivitelerden kaçmak ya da dikkat ve sempati toplamak için kullanıyor gibi görülebilirler. Ancak Bedensel Belirti Bozukluğu olan bir kişi için böyle bir durum yoktur ve belirtilerini tamamen fiziksel olarak yaşar. Ağrıyla sürekli uğraşan hastalarda ağrı kesicilere bağımlılık geliştirme riski de oldukça fazladır.

Bedensel Belirti Bozukluğu

Bedensel Belirti Bozukluğu Tanısı ve DSM-V (Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve İstatistiksel El Kitabı)

Bedensel Belirti Bozukluğu Tanı Kriterleri

*Kişide sıkıntı yaratan ve yaşantısını engelleyen en az 1 bedensel belirti olması.

*Bedensel belirtiler ile ilgili aşırıya kaçan düşünceler, duygular, ve davranışlarla seyreden, sağlıkla ilgili endişe, belirtilerin ciddiyeti ve tıbbi kısmı ile ilgili uygunsuz ve ısrarcı endişelerle aşırı zaman ve enerji harcama durumu

*En az 6 ay devam etmeli.

*Ağrı baskınsa belirtilmeli.